A kezdet

A két alapító, Dr. Karl Schultes és Horváth Éva a kaposvári cukorgyár korábbi elnök vezérigazgatója, illetve fővegyésze 1998-ban úgy döntött, hogy – szinte a nulláról indulva – szakértelmét, tehetségét, elkötelezettségét egy új, hagyományos és speciális cukorfajták csomagolására és forgalmazására szakosodott kisvállalkozás elindításával teszi próbára. És azóta tart a lassan 20 éve tartó sikertörténetük.

„A cég közel 20 éves története látványos: az első évben két alkalmazott csomagolta a cukrot – idézi fel a kezdeteket az egyik cégalapító, Dr. Karl Schultes. Ma több mint félszáz helyi dolgozónak nyújt biztos megélhetést a Cukormanufaktúra. Az első évben alig 50 tonna cukrot adtunk el, és félmillió forintos bevétellel zártuk az esztendőt. Mára közel ötszázszorosára növekedett az eladott cukormennyiség, bevételünk pedig meghaladja a hét milliárd forintot.”

Az első években még főleg a helyi boltok, cukrászatok, pékségek megbízásából dolgozott a vállalat, ma már partnereik között több neves ipari felhasználó, kereskedelmi lánc, sütőipari és cukrászati nagykereskedés, üzem szerepel. Folyamatosan látnak el – mind a háztartások, mind a Horeca igényeihez alkalmazkodó kiszerelésben – termékeikkel nagy kereskedelmi láncokat épp úgy, mint multinacionális gyártókat.

A nagy ugrás

2001 elején döntött úgy a 140 éves, kölni székhelyű vállalat, hogy 51%-os üzletrészt szerezve beszáll a sikeresen fejlődő, az első komoly kapacitásnövelő beruházás előtt álló kaposvári cégbe, ezzel kaput nyitva a kelet- és közép-európai piacok és később a déli régió felé. Ezzel a lépéssel – a teljes addigi menedzsment megtartása mellett – a szakértelmet sikerült társítani a hosszú távon is biztos piaci sikert jelentő stabil háttérrel és a minőségi alapanyag folyamatos biztosításával. A tranzakciónak köszönhetően ekkor épült fel az 1. MCM saját üzemcsarnoka és irodaépülete.
A német és magyar cég kapcsolatát akkor és azóta is a „lépésről-lépésre” stratégia határozta meg. Fejlesztések, kisebb-nagyobb beruházások, gépvásárlások és értékteremtő építkezések jellemezték az elmúlt 20 évet.

A siker háttere

A Manufaktúra sikerének titkát elsősorban a kreativitás iránti nyitottságban, a szüntelen fejlesztésben látja a társalapító Horváth Éva. „Az évek során mintegy egymilliárd forintot fordítottunk építkezésre és gépvásárlásra. Meggyőződésünk, hogy az alkalmazott innovációk jelentik az üzleti éleslátás igazi próbakövét. Egy életrevaló ötlet, új épület, berendezések előbb-utóbb hasznot hajtanak. Az 1. MCM menedzsmentje tudatosan dolgozta ki azokat a stratégiai terveket, amelyek a gyorsan – és gyakran nem kiszámíthatóan – zajló változások között is biztosították a vállalkozás sikerét. Ehhez nem utolsósorban profi csapatra volt szükség. Kiemelt figyelmet fordítottak azokra az értékekre, amelyek meghatározzák a közösség életét és kihatnak mindennapjaikra. A Manufaktúra fontos szerepet tölt be Kaposvár életében, jelentős sport szponzorációs tevékenység mellett számos jótékonysági akcióban vesznek részt.

Különlegességekre épülő termékpaletta

A Manufaktúra üzleti célja – a német anyacég koncepciójával összhangban –, hogy a háztartási cukor mellett minél nagyobb piaci részesedést szerezzen a cukorspecialitások forgalmazása terén is. Ezek a részben kézi csomagolású termékek – a gazdaságostól a prémium minőségig – európai színvonalú munkakörülmények között készülnek. Napjainkban – piaci másodikként – az 1. MCM több mint 25 ezer tonna cukorral látja el a magyar kereskedelmet. Az évente elkészített közel 100 ezer darab süvegcukorral az anyacég, a Pfeifer&Langen mögött Európában is a piac második helyét foglalja el. A cég által forgalmazott különlegességek sorában a kizárólag kézi munkaerővel előállított süvegcukor mellett többek között megtalálható a barna nádcukor, a kandiscukor és – 8 grammtól 1 kilogrammos kiszerelésekben – a vaníliás cukor is.
A Manufaktúra a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően jelenleg bármilyen kristályszemcséjű cukor csomagolására képes, tetszőleges méretű kiszerelésben. Az 1.MCM termékei eljutnak abba a tíz európai országba is, amelyekben az anyacég leányvállalatai jelen vannak. Ezeken a piacokon az egyik legnépszerűbb termékük a félkilós, biafol csomagolásban is készülő porcukor és nádcukor. A vállalat elképzelései között további folyamatos fejlesztések szerepelnek, amelyek révén újabb alapanyagok feldolgozása és új kiszerelések bevezetése is lehetséges lesz.

A számok tükrében

Dolgozói létszám: 3 (1998); 46 (2013); 63 (2016)
Nettó árbevétel (2016): 7 111 385 000 Ft
Az 1. MCM évente 100 ezer darab süvegcukrot állít elő.
A vállalat az elmúlt 15 évben mintegy
1 milliárd forintot ruházott be.
Csomagoló gépek száma: 11

0

Kezdjen gépelni, majd nyomjon Enter-t a kereséshez